Budowanie relacji z dzieckiem dzięki wspólnym treningom mindfulness

MINDFULNESS DLA RODZICÓW

Budowanie relacji z dzieckiem nie tylko przyczynia się do pogłębiania więzi i naturalnych uczuć, lecz także sprawia, że Twoja pociecha czuje się bezpieczna i szczęśliwa, co zdecydowanie będzie wpływać na jej dorosłe życie. Od czego zatem warto zacząć?

Jak budować relacje z dzieckiem

Solidność i wytrzymałość budynku nie zależy od jego murów czy nawet samej konstrukcji – najważniejsze są fundamenty. To one sprawiają, że dom jest w stanie przetrwać silny wiat, burze, a nawet większe żywioły. Aby Twoja pociecha wyrosła na silną, pewną siebie osobę, która zniesie wiele trudności, musisz zadbać o jej symboliczne fundamenty. Co do nich należy?

Budowanie relacji z dzieckiem w żłobku – fundamenty 

Mimo że pomiędzy kobietą a dzieckiem rodzi się naturalna więź już w okresie jego rozwoju przez 9 miesięcy, to dopiero po narodzinach można w pełni mówić o budowaniu relacji i to z obojgiem rodziców. Następuje to poprzez karmienie, przytulanie, kołysanie i okazywanie cierpliwości podczas nieprzespanych nocy. Mimo że malec nie rozumie jeszcze Twoich słów, doskonale rozumie Twoje czyny i dotyk. Oczywiście nie może tu zabraknąć słowa „Kocham Cię” i to wypowiadanego przy każdej możliwej okazji oraz poświęcania dziecku uwagi. W okresie żłobkowym jako rodzic jesteś dla dziecka całym światem, dlatego pokaż mu, że ono również. Ta wzajemna pewność da silne podstawy do budowania „murów solidnego budynku”.

Budowanie relacji z dzieckiem w przedszkolu – solidna konstrukcja 

Aby budować relacje z dzieckiem, musisz bacznie obserwować jego rozwój, osobowość i charakter. Każde dziecko jest inne, a okres przedszkolny szczególnie ukierunkowany jest na rozwój umiejętności społecznych, a także emocjonalnych. Dzieci zaczynają przeżywać swoje pierwsze problemy, zmagają się z pierwszymi trudnościami czy doświadczają nowych rzeczy, co może wpływać na nie w rozmaity sposób. Złość, agresja, płacz, wycofanie, nieśmiałość lub gromadzenie w sobie emocji mogą być naturalną reakcją, ale Twoim zadaniem jest, dezaktywować te „tykające bomby”. Będzie to tylko możliwe, jeśli Twoja relacja z dzieckiem nie będzie ograniczała się tylko do fundamentów, czyli opieki nad nim. Teraz musisz zadbać o jego serce i umysł. W jaki sposób? 

  • Uważnie słuchaj – być może fakt, że „Gucio wepchnął się do kolejki w zabawie” będzie dla Ciebie błahostką, ale dla Twojego dziecka może być bardzo negatywnym przeżyciem. Nie przerywaj mu i skup się na tym, co mówi i pokaż, że jego problem jest dla Ciebie tak samo ważny. 
  • Kojący dotyk – nie zapominaj o czułych gestach. Bez względu czy Twoje dziecko wypłakuje potoki łez, czy mówi spokojnie, przytul je, weź za rękę lub pogłaszcz policzek. Czasami taki „drobiazg” wyrazi więcej niż słowa.  
  • Szukaj rozwiązania problemów – nigdy nie zostawiaj pociechy bez rady. Nie potrafi jeszcze w pełni wykorzystać wszystkich umiejętności, wiedzy czy informacji, aby znaleźć najlepszą opcję rozwiązania trudnej sytuacji. Musi się dopiero tego nauczyć, więc póki to nie nastąpi, nakieruj dziecko na odpowiednie tory. 

Budowanie pozytywnych relacji z dzieckiem wymaga czasu, wysiłku i jest procesem ciągłym. Nie uchronisz się też przed wpadkami czy zgrzytami, ale warto, abyś jako rodzic szukał metod, które na tyle scalą konstrukcję i mury waszej relacji, że przetrwacie gwałtowne wiatry i burze.

Mindfulness w budowaniu relacji z dzieckiem – mocna zaprawa 

Nie należy zapominać, że oprócz fundamentów, przemyślanej i solidnej konstrukcji, niezbędna jest zaprawa, która scala cegły murów. W przypadku relacji, jej świetnym odpowiednikiem jest mindfulness w codziennym życiu, czyli trening uważności. Wspólne ćwiczenia, zadania czy zabawy to doskonała sposobność na pogłębianie Waszych relacji. 

Podczas treningu uważności dziecko uczy się rozumieć swoje potrzeby, emocje i reakcje. Gdy będziesz obok, również je zrozumiesz, co przełoży się na waszą więź. Prócz tego dziecko zobaczy, że jest dla Ciebie ważne, skoro angażujesz swój czas i siły na wspólną zabawę czy wykonanie zadania. Pamiętaj jednak, aby nie było to sporadyczne czy co gorsze jednorazowe. Jeśli masz napięty grafik dnia, ustal stały harmonogram, w którym uwzględnisz mindfulness ze swoim dzieckiem – może to być wykorzystanie metod uważności podczas zasypiania, odrabiania lekcji, zabawy, lub aktywności fizycznej. 

Mindfulness wpływa na całościowy rozwój dziecka: jego relacje z otoczeniem, koncentrację, pamięć słuchową, wyciszenie, poczucie własnej wartości czy budowanie cech charakteru. Czuwając nad prawidłowością tych procesów i biorąc w nich aktywnych udział, stajesz się bliskim przyjacielem swojego dziecka, które nawet w dorosłym życiu z chęcią zwróci się do Ciebie po radę, pomoc, czy po prostu będzie chciało się zwierzyć. 

Mocna zaprawa się nie wykrusza i nie pozwala, by czynniki zewnętrzne wpływały na konstrukcję budynku. Tak samo Wasza relacja, będzie niezwykła, głęboka i odporna na wszelkie problemy czy trudne sytuacje.

Bibliografia:

  1. Jak powinien wyglądać mindfulness w codziennym życiu? - Mindful Kids.

  2. Medytacja dla dzieci – czy warto ją ćwiczyć?
  3. Jak skutecznie radzić sobie ze stresem u dzieci? - Mindful Kids.
  4. Mindfulness w pracy z dziećmi i młodzieżą, Weronika Klon
  5. Trening koncentracji i trening uważności dla dzieci, Workbook ćwiczenia dla dzieci i rodziców, Marta Gargas.
  6. Budowanie dobrostanu dziecka poprzez rozwijanie uważności: mindful eating – doświadczanie uważnego jedzenia, Justyna Kosz-Szumska
  7. Uważność w Szkole, Magdalena Kasprzyk. 

  

 

 

 

Przypisy