Medytacja dla dzieci – czy warto ją ćwiczyć?

MINDFULNESS DLA RODZICÓW

Medytacja dla dzieci staje się coraz popularniejszym elementem zajęć przedszkolnych i szkolnych. Nie wszyscy rodzice jednak są do niej przekonani, a niektórzy obawiają się efektów jej działania. Warto zatem zagłębić się w temat i przekonać, jakie korzyści niesie ze sobą umiejętna forma medytacji.

Medytacja dla dzieci – z czym się wiąże i czy jest bezpieczna?

Medytacja w dużej mierze kojarzy się z religią czy odprawianiem obrzędowych rytuałów – nic więc dziwnego, że wielu rodziców odczuwa niepokój, słysząc o zajęciach z medytacji dla dzieci. Jednak form medytacji jest bardzo wiele, a te opracowane z myślą o najmłodszych pozbawione są elementów sakralnych. Skupiają się na unormowaniu oddechu, koncentracji uwagi i wyciszeniu, które nie ma nic wspólnego z żadną formą religijnego wielbienia. Oprócz tego medytacja dla dzieci (czy inaczej mindfulness dla dzieci) jest pełna zabaw i gier, które pobudzają wszystkie zmysły dziecka i wpływają relaksacyjnie na jego układ nerwowy. Nie ma tu więc mowy o długotrwałym leżeniu w bezruchu i „poszukiwaniu swojej astralnej duszy”.

Medytacja dla dzieci i jej korzyści 

Co daje medytacja dla dzieci? Może pobudzać koncentrację, ułatwia kontrolę emocji i działa relaksacyjnie. Oprócz tego wspomaga higienę snu i uregulowanie cyklu dobowego dziecka, które pod wpływem stresów i licznych zajęć w pewnym momencie może borykać się z zaburzeniami snu. Medytacja dla dzieci przed snem potrafi wpłynąć na pozbycie się negatywnych myśli danego dnia i wyciszenie się, co znacząco ułatwi zasypianie. Dodatkowo sprawi, że sen będzie spokojny i głęboki, a dziecko wstanie wypoczęte. Oczywiście to nie wszystko. 

Medytacja dla dzieci pomaga rozwinąć inteligencję emocjonalną i wspomaga pamięć. Opanowanie i wnikliwe analizowanie dzięki medytacji wpływa korzystnie na poczucie własnej wartości dziecka i jego odporność psychiczną. Rzutuje to zdecydowanie na jego dorosłe życie. Osoby, które w dzieciństwie uczyły się technik mindfulness, są w mniejszym stopniu narażone na zachorowanie na choroby cywilizacyjne np. lęki czy depresję. Coraz więcej analiz i badań potwierdza, że medytacja wpływa także na stan fizyczny – może łagodzić stany zapalne oraz wspiera kontrolę zachowań osób cierpiących na ADHD.

Zajęcia z medytacji 

Widząc pokaźną listę zalet wynikających z medytacji dla najmłodszych, możesz się zastanawiać, czym kierować się przy wyborze zajęć z mindfulness i na co zwrócić uwagę. Organizować ćwiczenia we własnym zakresie czy może skorzystać z zewnętrznych placówek? Opcji jest wiele i nie ma jednej najlepszej. 

Możesz wykorzystać dostępne opracowania edukacyjne i razem z dzieckiem wykonać opisane ćwiczenia – niektóre z nich przedstawimy w kolejnym akapicie. Takie wspólne zaangażowanie wzmocni Wasze więzi i ułatwi zapoznanie się z podstawami medytacji w domowym zaciszu, które sprzyja swobodnej atmosferze. Jeśli jednak myślisz o zapisaniu pociechy na medytację do odrębnej placówki, upewnij się, że zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów. Poznaj dokładną ofertę i zakres ćwiczeń. W przypadku zajęć medytacyjnych z mindfulness w szkole, program może być niezwykle zróżnicowany. Wszystko zależy możliwości kadrowych placówki i przyjętej polityki wychowawczej uczniów.

Medytacja dla dzieci – ćwiczenia

Nie bez przyczyny wiele osób twierdzi, że medytacja dla dzieci przed snem jest najlepszym momentem na ćwiczenia. Po całodziennych zajęciach łatwiej jest im się wyciszyć i skupić na krótkich ćwiczeniach. Oczywiście dokładna pora ćwiczeń powinna być ustalona według dziecięcych potrzeb – jeśli Twoja pociecha późnym wieczorem nie ma ochoty na współpracę, wprowadź ćwiczenia rano lub popołudniu.  

Medytacja na sen dla dzieci – poproś dziecko, aby położyło się wygodnie w łóżku, zamknęło oczy i wsłuchało w dźwięki otoczenia, a następnie oddychało – nie głęboko, a naturalnym tempem. Oczywiście przed przystąpieniem do ćwiczeń koniecznie przygaś światło, zabierz rozpraszające elementy z widoku i zadbaj, aby nigdzie w tle nie grał telewizor lub muzyka. Następnie przeprowadź tzw. skanowanie ciała. Poproś pociechę, aby skupiła się teraz na prawej stopie i ją rozluźniła. Następnie na lewej stopie i zrobiła to samo. Powtarzamy ten schemat, aż dojdziemy do głowy. W ten sposób dziecko uczy się kontrolować własne ciało i regulować partiami jego napięcie, co przyczyni się do głębszego i smaczniejszego snu.

Medytacja na stres dla dzieci – leżenie w ciszy może wyciszyć lub uspokoić, ale w przypadku dzieci może się to kojarzyć wyłącznie z nudą. Co wtedy? Zamień tradycyjne ćwiczenie w dobrą zabawę lub formę wyzwania np. Wygrywa ten, kto najdłużej będzie leżeć cicho lub wygrywa ten, kto wytrzyma w ciszy 3 minuty.   

Medytacja w formie jogi – bardzo popularna staje się joga w przedszkolu, która sprzyja koncentracji, ale korzystnie wpływa na metabolizm dziecka, jego postawę i elastyczność. Ćwiczeń z udziałem jogi jest bardzo wiele i stają się alternatywą dla dzieci, które z przyczyn zdrowotnych nie mogą uczestniczyć w tradycyjnych zajęciach z wychowania fizycznego czy rytmice. 

Ćwiczenia z medytacji dla dzieci są przede wszystkim elastyczne i łatwo je dostosować do potrzeb czy wieku dziecka. To ich zdecydowany plus, nie wspominając już o efektach, regularnej medytacji, w której sam możesz wziąć udział.

Bibliografia: 

  1. Joga w przedszkolu – jak zorganizować zajęcia dla najmłodszych? Wydawnictwo Forum Media.
  2. Mindfulness – co to jest i jak pracować z dziećmi? Wydawnictwo Forum Media.
  3. Medytacja dla dzieci w praktyce, Maciej Wielobób.
  4. 9 lekcji uważności, Jo Jurga. 
  5.  Mindfulness for Kids: 30 Fun Activities to Stay Calm, Happy, and In Control, Carole P. Roman, J. Robin Albertson-Wren.
  6. Joga dla dzieci z elementami gimnastyki korekcyjnej, konspekt opracowany na potrzeby zajęć Bemowskiego Centrum Kultury.

Przypisy