Mindfulness w codziennym życiu – pomóż swojemu dziecku w nauce koncentracji!

MINDFULNESS DLA RODZICÓW

Tempo życia młodego pokolenia wciąż rośnie. Natłok myśli, nadmiar zadań do wykonania, obowiązków i celów nierzadko budzą w dzieciach frustrację i złość. Mogą być przyczyną lęków oraz innych zaburzeń emocjonalnych (np. depresji). Pojawiają się problemy z koncentracją, pamięcią i skupieniem. Gonitwa myśli i nieustanne życie w pośpiechu minimalizują kreatywność, produktywność i motywację do pracy. W zwykłej codzienności brakuje czasu na z pozoru prostą czynność – zatrzymanie się. Mindfulness w codziennym życiu to swego rodzaju koło ratunkowe, na którym dziecko wesprze się, odpręży i zadba o swoje emocje.

Spis treści:

POLECAMY

  1. Medytacja uważności – dla kogo?
  2. Korzyści mindfulness w codziennym życiu.
  3. Jak pomóc dziecku w nauce koncentracji? – porady dla rodziców.
  4. Mindfulness w codziennym życiu – książki i czasopisma z ćwiczeniami dla dzieci.

 

MEDYTACJA UWAŻNOŚCI – DLA KOGO?

 

Powszechnie uznaje się, że trening uważności skierowany jest głównie do osób, które prowadzą stresujący tryb życia i często nie potrafią sobie poradzić z napięciem emocjonalnym. Idąc za tymi słowami, możemy powiedzieć, że mindfulness, to ćwiczenia umysłu skierowane do większości z nas, bo dzieci, tak samo jak dorośli odczuwają niepokój, napięcie, stres i lęki związane z wymaganiami i oczekiwaniami współczesnego świata. To właśnie starsze dzieci i nastolatkowie bardzo często wkraczają w trudny okres dorastania bez skutecznych narzędzi pomocnych w radzeniu sobie ze stresem, problemami i trudnymi emocjami. Dzieci mają różne zmartwienia i problemy, które choć często dla nas dorosłych są błahą sprawą, dla nich przybierają postać wysokiej poprzeczki, niemożliwej do przeskoczenia.

Medytacja uważności dostarcza na różnym etapie życia i rozwoju sprawdzone narzędzia, dzięki którym osiągnięcie życiowej równowagi jest możliwe. Czym zatem różni się mindfulness dla dzieci od ćwiczeń dedykowanych dorosłym? Podczas nauczania uważności dzieci wymagają innego podejścia. Na przykład, szczególnie aktywne dzieci najchętniej wezmą udział w ćwiczeniach mindfulness połączonych z aktywnością fizyczną. Mali artyści z przyjemnością poćwiczą koncentrację i wyzwolą kreatywność podczas ćwiczeń z wykorzystaniem farb lub koralików, myśliciele chętnie zagrają w memory dotykowe, a miłośnicy przyrody z chęcią poddadzą się medytacji mindfulness na łące pełnej pachnących kwiatów.

Im wcześniej dziecko zacznie praktykować mindfulness, tym lepiej będzie odbierało świat i doświadczało zjawisk w nim zachodzących. Uważne dzieci, to nie tylko dzieci uśmiechnięte i zadowolone, lecz również dzieci, które w trudnych sytuacjach potrafią zrozumieć swoje emocje (lub uczucia innych) i świadomie stawić czoła wyzwaniom.

 

KORZYŚCI MINDFULNESS W CODZIENNYM ŻYCIU

Praktykowanie uważności w życiu codziennym niesie za sobą mnóstwo zalet. Nie będzie żadną przesadą napisanie, że mindfulness w życiu dziecka to same korzyści! To świetny sposób na dostarczenie dziecku skutecznych metod do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi i bycia uważnym. Systematyczne ćwiczenia poprowadzą dziecko do krainy wewnętrznego spokoju, do której będzie mogło się udać w każdej najtrudniejszej chwili w życiu.

Ćwiczenie uważności dzieci w wieku przedszkolnym wycisza, rozwija myślenie refleksyjne i spostrzegawczość. Maluchy ,,wyrzucają’’ z głowy wszystkie niepotrzebne bodźce i rozpraszające myśli. Zaczynają dostrzegać i wnikliwiej obserwować małe rzeczy i zjawiska. Wsłuchują się w swoje wnętrze i doświadczają piękna chwili. Starszaki w wieku szkolnym, praktykując techniki uważności, lepiej radzą sobie ze stresem związanym z ogromną ilością nowego materiału do przyswojenia oraz pewnie pokonują wszystkie napotkane na drodze trudności.

A co ze zwiększoną koncentracją, która tak często wymieniana jest jako jedna z korzyści praktykowania uważności? Czy poświęcanie uwagi w szczególny sposób w danym momencie może naprawdę pomóc w nauce koncentracji? Mindfulness to uważność, a uważność to refleksyjność i ,,spowolnienie myślenia’’. To proste działania oparte na obserwacji i zmysłach. Otwartość na doświadczanie zjawisk świata zewnętrznego i wewnętrznego. Tak uwalniają się potencjał, skupienie i koncentracja na konkretnym działaniu. Umiejętności te łatwiej później przenieść i wdrożyć w czynności życia codziennego. Doskonałym przykładem są tu ćwiczenia uważności związane z koncentrowaniem się na oddechu. To właśnie to proste ćwiczenie może stać się początkiem wielkich zmian.

„Uczucia przychodzą i odchodzą jak chmury na wietrznym niebie. Świadome oddychanie jest moją kotwicą’”

___________________________________________________________________

Thich Nhat Hanh

 

JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE KONCENTRACJI? PORADY DLA RODZICÓW

Jak pomóc dziecku być obecnym tu i teraz? Jak nauczyć go koncentrowania się na danym zadaniu? Zacznij od podstaw i stwórz korzystne warunki do rozwoju dziecka.

 

MINDFULNESS W CODZIENNYM ŻYCIU – KSIĄŻKI I CZASOPISMA Z ĆWICZENIAMI DLA DZIECI

Szukasz inspirujących ćwiczeń uważności dla swojego dziecka? Wśród cennych pozycji dedykowanych dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym na wyróżnienie zasługują między innymi:

  • Czasopismo ,,Mindful Kids’’ Ćwiczenia uważności na co dzień dla dzieci w wieku 5-11 lat.
  • P. Mechło i R. Kosmala ,,Superpamięć dla dzieci’’ Książka z ćwiczeniami, Sensus 2019.
  • P. Mechło i M. Karpińska ,,Trening super koncentracji dla dzieci’’ Sensus 2021.
  • C.P Roman, R. Albertson-Wren ,,Mindfulness dla dzieci. Poczuj radość, spokój i kontrolę’’ 30 ciekawych ćwiczeń, Sensus 2020.
  • P. Chiara ,,W małej główce wielka moc. 25 ćwiczeń mindfulness by być uważnym i spokojnym przez cały dzień’,’ Api Papi 2021.

Pamiętaj, że stres w życiu dziecka objawia się na różne sposoby. Lęki, niepokój i zmartwienia przybierają rozmaite kształty i formy. Trudność w koncentrowaniu się, niepokój i problemy z pamięcią, to mogą być także objawy problemów emocjonalnych dziecka. Nauka uważności i redukcja nieprzyjemnych stanów emocjonalnych powinny więc stanowić priorytety w codziennym wychowywaniu młodego pokolenia.

Przypisy