Co to jest pamięć słuchowa?
Dobry słuch fizyczny, a pamięć słuchowa u dzieci to dwie różne rzeczy. Dziecko może doskonale słyszeć, co do niego mówimy, ale nie oznacza to, że jego mózg przetwarza i zapamiętuje wyrazy czy liczby, co uniemożliwia ich powtarzanie i może wiązać się z opóźnioną mową. Percepcja słuchowa wpływa również na rozwój umiejętności czytania. Co powinno zatem wzbudzić Twoją czujność?
Warto udać się do specjalisty, jeśli Twoja pociecha, która jest w wieku przedszkolnym:
- nie potrafi się skoncentrować na bodźcach słuchowych,
- nie rozumie poleceń i historii czytanych,
- nie potrafi wyodrębnić sylab ze słów lub słów ze zdań,
- męczy się przy dłuższym słuchaniu (bajek, piosenek, opowiadań lub zwyczajnej rozmowy),
- ma ubogie słownictwo jak na swój wiek,
- nie przyswaja – lub bardzo słabo – słów i wierszyków,
- ma trudności z odtwarzaniem rytmu,
- unika zajęć z udziałem muzyki.
Problemy mogą pojawić się również w okresie wczesnoszkolnym, ale ich symptomy wyglądają nieco inaczej:
- dziecko ma powolne tempo czytania,
- podczas czytania dochodzi do zaburzonej intonacji i akcentu zdaniowego,
- dziecko podczas czytania opuszcza litery i sylaby w wyrazach lub zniekształca słowa o podobnym brzmieniu,
- uczeń nie rozumie treści, którą przeczytał. Nie potrafi zinterpretować wiadomości i wyciągnąć z nich wniosków. Szczególnie jest to widoczne podczas budowania charakterystyki postaci na lekcjach z języka polskiego,
- uczeń ma trudności w pisaniu ze słuchu,
- ma trudności z opanowaniem języków obcych,
- pojawiają się wady wymowy.
Oczywiście powyższe objawy mogą sugerować zaburzenia pamięci słuchowej, ale te mają to do siebie, że lubią chodzić parami lu...
Pozostałe 80% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.
Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.