Co daje mindfulness dzieciom w wieku szkolnym?

MINDFULNESS DLA RODZICÓW

Dzieci w okresie szkolnym często mają bardzo napięty grafik dnia. W jego skład wchodzą lekcje, zajęcia dodatkowe, korepetycje, odrabianie pracy domowej, przygotowywanie się do sprawdzianów i kartkówek. Przeładowanie, stres i brak porządnego wytchnienia mogą niekorzystnie odbić się na samopoczuciu emocjonalnym dziecka. Aby pomóc mu rozładować napięcie, warto wprowadzić do wspólnej przestrzeni elementy mindfulness. Co wówczas zyskają nasze pociechy?

Nadmiar obowiązków sprawia, że mamy wszystkiego dość. Stajemy się poddenerwowani, zniechęceni i emocjonalnie wyczerpani. Nie inaczej jest z naszymi dziećmi, które na domiar złego nie wiedzą, jak odnaleźć się w tym chaosie. W odróżnieniu od dorosłych nie rozumieją wszystkich swoich odczuć, nie wiedzą z czym mogą być powiązane i co ważniejsze, jak się z nimi uporać. Zwykły odpoczynek fizyczny, mimo że niezwykle ważny, nie rozwiąże problemów, które z czasem będą się nawarstwiać. Aby do tego nie dopuścić i nauczyć pociechę regularnego uporządkowywania emocji, należy zapoznać je z technikami treningu uważności.

Trening uważności i jego zalety 

  1. Pomaga kształtować odporność emocjonalną, a także uczy dziecko samoregulacji emocji. Dzięki temu nauczy się racjonalnego myślenia nawet w obliczu emocjonalnej burzy, a w przyszłości nie dopuści, aby “rządziły nim emocje”, wpływając na podejmowane decyzje.
  2. Dzięki mindfulness dziecko poznaje siebie i swoje uczucia. Potrafi nazwać emocje, zaklasyfikować je jako “pożądane i niepożądane”, a co za tym idzie, radzić sobie z nimi. 
  3. Dziecku łatwiej koncentrować się na pozytywnych aspektach każdej sytuacji. Dzięki temu nie skupia się na porażce, a na tym, aby wyciągnąć z niej lekcję. Oprócz tego nie pozwala, aby przygnębienie czy smutek wpłynęły na jego poczucie własnej wartości.  
  4. Redukuje stres, którego szkoła może dostarczyć w nadmiarze. Dzieci mierzą się nie tylko z samym systemem edukacji, ale również stoją w obliczu społecznych dylematów i nowych relacji. 
  5. Ułatwia skoncentrowanie się na danej czynności i poprowadzeniu jej od początku do końca.
  6. W przypadku dzieci nadpobudliwych ruchowo trening uważności będzie wspierał ich wyciszenie, co przełoży się na funkcjonowanie w szkole np. na siedzenie w ławce, czy cierpliwie wykonywanie zadań nauczyciela. 
  7. Dziecko łatwiej dostrzega swoje granice i stopniowo je poszerza. Świadome swoich mocnych stron, będzie wiedziało jaką drogą podążyć, aby wyrównać istniejące braki (wiedzy lub umiejętności).
  8. Trening uważności wpływa korzystnie na kreatywność i nieszablonowe podejście do zadań. 
  9. Dziecko potrafi cieszyć się chwilą, doceniając nawet krótki moment radosnego doświadczenia. Dorośli często zatracają tę umiejętność co prowadzi do frustracji. 
  10. Mindfulness jest dobrym rozwiązaniem na problemy z koncentracją u dzieci. Wspiera również umiejętność szybkiego powrotu do wykonywanej czynności (niepotrzebne jest ponowne wdrażanie się np. po przerwie).
  11. Trening uważności wspiera obniżanie poziomu lęków, stresów i obaw. Ponieważ pociecha rozumie swoje odczucia, łatwiej jej zlokalizować przyczyny, które je wywołują, a co za tym idzie, może dążyć do ich eliminacji. 
  12. Wspiera trening pamięci słuchowej u dzieci, która rzutować będzie na postępy i wyniki w nauce. 
  13. Obniża poziom agresywnych zachowań i wspiera umiejętność nie siłowego rozwiązywania problemów. Dzieci najczęściej dają upust agresji i złości w wyniku trudnych lub traumatycznych przeżyć, dlatego w obliczu takich sytuacji mindfulness może być traktowane zarówno jako środek zaradczy i profilaktyczny. 

Powyższe wypunktowania nie stanowią pełnej listy zalet mindfulness, ale jej zdecydowaną czołówkę. Warto jednak podkreślić, jak regularne i indywidualne dostosowanie treningu uważności do dziecka może wpływać na nie na “dłuższą metę”. 

Regularne treningi to lepsze efekty 

To naturalne, że im częściej ćwiczymy czy trenujemy tym stajemy się lepsi w danej dziedzinie.  Nie inaczej jest z kształtowaniem swojej osobowości, uczuć i emocji. Czego zatem można się spodziewać po dłuższym praktykowaniu mindfulness wśród najmłodszych? Zdecydowanie wpłynie to na psychoedukację dziecka i pogłębienie jego odczuwalności takich emocji jak empatia, zrozumienie, tolerancja i wyrozumiałość. Dzieci, które ćwiczą trening uważności dostrzegają szerszy obraz sytuacji, dzięki czemu łatwiej im rozwiązać konflikty czy nieporozumienia. Stają się bardziej otwarte na otoczenie, a także z łatwością przychodzi im komunikowanie własnych potrzeb. 

Całość korzyści, a także wspólne treningi z rodzicami przełoży się na wzajemne relacje z opiekunami. Jest to szczególnie ważne w okresie szkolnym. Dlaczego? Dziecko w tym wieku musi sprostać nowym wyzwaniom, doświadczeniom i reakcjom. Przyjacielskie i swobodne relacje z rodzicem dają mu poczucie bezpieczeństwa, a także dają swobodę opowiadania swoich przeżyć. Dzięki temu rodzic aktywnie uczestniczy w życiu dziecka, stając się jego doradcą i powiernikiem – nie z musu czy wychowania, ale chęci. 

Dodatkowo mindfulness może być niezwykle pomocny u dzieci ze spektrum autyzmu. W ich przypadku pójście do szkoły czy obcowanie w szkolnym środowisku wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami i trudnościami. Regularny trening uważności działa antystresowo i będzie wspierał praktykowanie zachowań społecznych, a także wspierał zerwanie z rutynowością działania charakterystycznym dla zaburzenia. 

Trening uważności i trener 

Kolejną zaletą mindfulness jest to, że sam możesz stać się trenerem. Korzystając ze specjalistycznych opracowań, przygotowanych przez pedagogów i psychologów w łatwy sposób możesz wprowadzić elementy treningu uważności w życie codzienne. A co w przypadku, gdy nie wiesz, czy na pewno robisz wszystko dobrze? Możesz skorzystać z pomocy zewnętrznych placówek, które prowadzą zajęcia dla dzieci. Istotne jest jednak, aby grupa do której trafi Twoja pociecha była ujednolicona wiekowo, a sam grafik zajęć uwzględniał umiejętności i potrzeby swoich podopiecznych. 

Oprócz tego coraz więcej szkół wprowadza mindfulness jako formę dodatkowych zajęć, co stanowi wygodną alternatywę dla codziennych domowych treningów. Więcej wskazówek i informacji znajdziesz w jednym z poprzednich naszych artykułów: Mindfulness w szkole – jak możesz pomóc swojemu dziecku w nauce?

Bibliografia:

POLECAMY

  1. Mindfulness w szkole – jak możesz pomóc swojemu dziecku w nauce?, Wydawnictwo Forum Media. 
  2. Mindfulness dla dzieci – Co powinieneś wiedzieć o ćwiczeniach uważności?, Wydawnictwo Forum Media. 
  3. Mindfulness for Kids: 30 Fun Activities to Stay Calm, Happy, and In Control, Tłumaczenie Joanna Sugiero. 
  4. Co to jest mindfulness i dlaczego należy uczyć go dzieci?
  5. Uważność w szkole, trening uważności dla dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców, Magdalena Kasprzyk. 
  6. Trening koncentracji i trening uważności dla dzieci, Workbook ćwiczenia dla dzieci i rodziców, Marta Gargas.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI