Mindfulness w szkole – jak możesz pomóc swojemu dziecku w nauce?

MINDFULNESS DLA RODZICÓW

Rozpoczęcie edukacji szkolnej to krok milowy w rozwoju młodego człowieka. Przed uczniem mnóstwo nowej wiedzy i wyzwań. Dzieci stresują się podobnie jak dorośli. Tak samo odczuwają presję, która na nich ciąży w związku ze stawianymi im wymaganiami. Niestety zbyt często pomijamy istotę emocji w edukacji. Skupiając się na rozwoju umysłowym, zapominamy, że rozwój emocjonalny dziecka jest równie ważny. Z pomocą przychodzi mindfulness w szkole.

Spis treści:

POLECAMY

  1. Po co dzieciom mindfulness w edukacji?
  2. Wpływ medytacji uważności na osiągnięcia edukacyjne dziecka.
  3. Jak pomóc dziecku w nauce? – 5 cennych wskazówek dla rodziców.

 

PO CO DZIECIOM MINDFULNESS W EDUKACJI?

 

Życie we współczesnym świecie, gdzie wszechstronność i wielozadaniowość stały się wręcz wymogiem, jest prawdziwym wyzwaniem dla najmłodszych pokoleń. Codzienne funkcjonowanie dziecka w okresie szkolnym opiera się na szeregu zadań do wykonania. Uczniowie są wręcz ,,zalewani’’ nadmiarem bodźców i nowych informacji – które trzeba przecież przetworzyć i zapamiętać. Podstawa programowa w polskim systemie oświaty nie oszczędza uczniów. Ogromna ilość teoretycznego materiału do opanowania od wielu lat wzbudza obawy i niepewność nawet u samych nauczycieli. Niestety szkoła wciąż za mało czasu poświęca na rozwijanie świadomości emocjonalnej uczniów, jednocześnie wymagając od nich skupienia, koncentracji i stałej gotowości do pracy.

Nie zapomnijmy również o zajęciach dodatkowych, aby móc rozwijać pasje i zainteresowania potomka. Niektóre dzieci korzystają także z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych lub korepetycji, w celu podniesienia sprawności ruchowych, umysłowych itp. W całym tym natłoku obowiązków dziecko potrzebuje też czasu na zabawę, spotkania towarzyskie i ulubione rytuały. Czy to nie opis ,,życia w biegu’’, które tak bardzo doskwiera nam dorosłym?

A gdyby tak oderwać się w ciągu dnia, chociażby na kilka minut, aby wszystkie myśli i zdobyte w szkole informacje uporządkowały się w głowie? Oczyścić swój umysł z nagromadzonego napięcia związanego z nauką, obowiązkami i ilością spraw do ogarnięcia. Spróbować wyciszyć się od wewnątrz i odciąć od codziennego chaosu, stresu i pośpiechu. Skupić się na tym, co tu i teraz. Skoncentrować wszystkie swoje myśli na wewnętrznym lub zewnętrznym bodźcu, który występuje w danej chwili. Nie myśleć o minionym sprawdzianie lub zbliżającej się kartkówce. Zapomnieć o nieprzeczytanej jeszcze lekturze, która stoi na półce i o czasochłonnej pracy domowej zapisanej w zeszycie. To wszystko już było albo dopiero się wydarzy. Liczy się pozytywny stan umysłu i to, co tu i teraz. To takie proste, więc dlaczego by nie spróbować wykorzystać mindfulness w edukacji?

 

WPŁYW MEDYTACJI UWAŻNOŚCI NA OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE DZIECKA

 

Praktykowanie uważności w szkole i w domu to cenna umiejętność dla każdego dziecka. Mindfulness w edukacji zyskuje coraz większą popularność i uznanie zarówno wśród rodziców, jak i grona pedagogicznego. To bezpieczny sposób na ,,podsunięcie’’ dziecku w sprytny sposób skutecznych narzędzi do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi, pamięci i spostrzegawczości. Systematyczne ćwiczenia wyposażą dziecko w wewnętrzną siłę do regulacji swoich emocji oraz spokojnego przystosowywania się do nowych sytuacji i wyzwań.

 

Czy wiesz, że za każdym z tych odczuć i działań stoją emocje, a dokładnie inteligencja emocjonalna? To właśnie dzięki niej dziecko rozpoznaje emocje, umiejętnie je nazywa i potrafi je wyrażać adekwatnie do zaistniałej sytuacji. Mindfulness pomaga w obserwacji trudnych uczuć i emocji. Ćwiczenia uważności obniżają napięcie emocjonalne nagromadzone w szkole i pomagają dojść do samoregulacji wewnętrznej. Dziecko lepiej radzi sobie z niepożądanymi (przytłaczającymi) myślami i skupia uwagę na aktualnie wykonywanym zadaniu szkolnym.

 

JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE? – 5 CENNYCH WSKAZÓWEK DLA RODZICÓW

Jak pomóc dziecku wyciszyć się i odprężyć po ciężkim dniu w szkole? Jak poprawić jego pamięć i pomóc w nauce?

  • Mindfulness w edukacji zacznij od dbania o zaspokojenie podstawowych potrzeb rozwijającego się młodego umysłu. Odpowiednia ilość snu, wartościowe i regularne posiłki, przebywanie na świeżym powietrzu. To ważne czynności, które mają ogromny wpływ na poziom rozwoju każdego dziecka.
  • Staraj się podtrzymać stały rytm dnia. Nie wydłużaj dziecku czasu spędzonego przy biurku kosztem na przykład wyjścia na rower czy wspólnych zabaw. Dbaj o równowagę na wszystkich płaszczyznach życia ucznia i wyznaczaj mu niewielkie cele, dostosowane do jego aktualnego rozwoju i możliwości.
  • Stwórz spokojną przestrzeń do nauki. Zadbaj o to, aby w czasie nauki do ucznia nie docierały rozpraszające hałasy i intensywne bodźce.
  • Zróbcie sobie gniotka! Sensoryczna piłeczka antystresowa dla ucznia (np. wykonana z balona, wody i mąki ziemniaczanej) to prosty, a zarazem niezawodny sposób na chwilowe oderwanie się od wykonywania męczącego zadania i obniżenie napięcia emocjonalnego (w tym stresu). Zobacz dokładną instrukcję, jak zrobić gniotka.
  • Sięgaj po czasopisma i książki, w których znajdziesz mnóstwo ciekawych propozycji ćwiczeń uważności dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Szczególną uwagę zwróć na ćwiczenia oddechowe.

 

ZAKOŃCZENIE

 

Mindfulness to zmysły, emocje, świadomość i uważność. Dzieci poprzez ćwiczenia nabierają dystansu do wielu spraw związanych ze szkołą i edukacją. Zaczynają wsłuchiwać się w swoje potrzeby i oczekiwania, a co najważniejsze – doceniają siebie i są z siebie zadowolone. Dostrzegają w sobie potencjał do działania i dalszego rozwoju. Robią kolejne kroki w edukacji i osiągają indywidualne sukcesy, odzwierciedlające ich aktualne możliwości. A wszystko to, bez nadmiernej samokrytyki lub uwielbienia. To opanowanie szkolnego materiału i nauka nowych umiejętności z większym spokojem, skupieniem i świadomością.

 

Źródła:

  1. J. Kabat-Zinn ,,Życie piękna katastrofa’’, czarna Owca 2022
  2. J. Kabat-Zinn ,,Praktyka uważności dla początkujących’’, Czarna Owca 2022
  3. C. P. Roman, J.R. Albertson-Wren ,,Mindfulness dla dzieci. Poczuj radość, spokój i kontrolę’’, SENSUS 2020.

Przypisy